Hoe het winkelbeeld langzaam verandert

meubels-hengelo

Er is niet meer om heen te komen, het winkelbeeld in het Westen heeft drastische veranderingen ondergaan de afgelopen eeuw. Dat is natuurlijk ook niets meer dan logisch, want in zo een ontzettend lange tijd vol met historische gebeurtenissen verandert de wereld om ons heen natuurlijk significant. Ook in Nederland is het de afgelopen jaren steeds duidelijker geworden dat we in een compleet andere wereld leven. Zelfs als je naar de afgelopen 15 jaar kijkt zie je al ontzettend grote verschillen. Waar eerst woonwinkel in Hengelo zat zit nu een warenhuis voor flits bezorgers. Waar eerst een videotheek zat zit nu een andere winkel, en ga zo maar door.

Wat verandert er voor ons?

De grootste verandering is dat de grote bedrijven steeds verder uitbreiden door Nederland. Hiernaast richt men zich ook vol op online verkoop. Het aantal webwinkels is de afgelopen jaren explosief gestegen. Steeds minder mensen gaan de stad in voor een broek als je ook lekker vanuit hun huis, knus op de bank gezeten, een broek virtueel kunnen passen, bestellen zonder er direct voor te betalen en kosteloos kunnen retourneren. Het feit dat dit kan is voor de consument natuurlijk heel erg fijn, maar minder voor de eigenaren van kleine, onafhankelijke zaken in het centrum zoals meubelzaken in Twente.

Kleine ondernemers

Deze ondernemers die slechts een filiaal van hun onderneming hebben, kunnen onmogelijk op tegen deze internationale grootmachten. Ze worden vaak gedwongen om hun zaak te sluiten, of al dan niet overgenomen te worden door grote internationale bedrijven. Steeds meer authentieke zaken verdwijnen uit het Nederlandse winkelbeeld om plaats te maken voor multinationals. De consument schijnt er weinig last van te hebben. Vooral voor de oudere bevolking vormt dit een probleem, zij zijn niet gewend aan de online wereld en worden ook regelmatig opgelicht tijdens het online winkelen.